Hoe kunnen we je helpen?

Heb je een vraag of wil je meer informatie? Vertel ons meer over jezelf, zodat wij je de juiste oplossing kunnen aanbieden.

Product

Ja. De RSZ staat toe dat een werkgever maaltijdcheques met verschillende nominale waarden toekent, mits aan alle voorwaarden voor vrijstelling wordt voldaan en mits het verschil in waarde gebaseerd is op een objectief criterium.

Dat doe je op basis van de effectief gepresteerde werkdagen of -uren. Je kan jezelf één maaltijdcheque van maximum € 8 toekennen per gewerkte dag.

Heb je onregelmatige werkdagen? Bereken het aantal cheques dan op basis van de gepresteerde werkuren. Als je ziek bent of een vakantiedag opneemt, heb je voor die dag geen recht op een maaltijdcheque.

Het aantal cheques per begunstigde kan je voor elke bestelling aanpassen. Zo stem je het aantal maaltijdcheques af of de reëel gewerkte dagen of uren. 

Het bedrag van het federaal mobiliteitsbudget, ter vervanging van een bedrijfswagen, wordt berekend op basis van de TCO (de Total Cost of Ownership. Volgens het koninklijk besluit kan je kiezen uit twee berekeningsmethodes:

  1. Werkelijke kost: Hierbij baseer je de berekening op de effectieve kosten. De car policy moet wel vastleggen dat deze kosten door de werkgever worden vergoed en dat ze niet al deel uitmaken van een huur- of leasingcontract.
  2. Forfaitaire waarde: Hierbij maak je een onderscheid tussen gehuurde of geleasde wagens en voertuigen die via financiële leasing, krediet of eigen middelen zijn aangeschaft. Deze methode bestaat uit:
  • Een vaste component: gebaseerd op het aantal kilometers voor woon-werkverkeer.
  • Een variabele component: een forfaitair vastgesteld aantal privékilometers.

Er moet consistent eenzelfde methode worden toegepast:

  • ofwel een vaststelling van het mobiliteitsbudget per individuele werknemer;
  • ofwel op basis van de referentiewagen die geldt voor de functiecategorie waartoe de werknemer behoort.

De gemaakte keuze geldt voor een periode van drie jaar.

Ja, er kan ook online betaald worden met de koopkrachtpremie.

Nee, je kan verschillende mobiliteitsbudgetten combineren en bijvoorbeeld bepaalde werknemers een woon-werkverkeerbudget aanbieden, en aan andere een federaal mobiliteitsbudget ter vervanging van een bedrijfswagen.  Binnen een bepaald mobiliteitsbudget kan je de opties ook aanpassen in functie van het profiel van je werknemer. Je stelt de regels op in het kader van je volledige mobiliteitsplan van je bedrijf.

Een reis met de NMBS, MIVB of De Lijn boek je gewoon in de Pluxee Mobility-app. Andere trajecten, ook in het buitenland, betaal je met je virtuele kaart op de website van de operator. Heb je Pluxee Mobility LITE zonder geïntegreerde betaalkaart? Dan kan je in de app een terugbetaling aanvragen voor persoonlijke uitgaven. Bied je ook een fysieke kaart aan? Dan betalen werknemers snel en makkelijk bij alle mobiliteitsaanbieders binnen het Mastercard-netwerk. Als werkgever kan je ook bepaalde aanbieders uitsluiten, voor een mobiliteitspakket op maat van je bedrijf.

Verminder de administratieve rompslomp die komt kijken bij het verwerken van mobiliteitsuitgaven. Met Pluxee Mobility beheer je alles via één centrale tool. Bied je medewerkers meer flexibiliteit waardoor je een aantrekkelijkere werkgever wordt. Daarnaast maak je je mobiliteitsbeleid duurzamer en verlaag je de CO2-uitstoot van je bedrijf.

De mobiliteitsvoorkeuren zijn sterk veranderd. De fiets maakt steeds vaker deel uit van het woon-werkverkeer en jongeren halen minder snel een rijbewijs. Je werknemers verkiezen een werkgever die mee geëvolueerd is en mobiliteit-op-maat aanbiedt. Een gebruiksvriendelijke app waarin ze hun verplaatsingen snel kunnen regelen, is dan ook een pluspunt.

Uw medewerkers kunnen de geldigheidsdatum van hun cheques terugvinden in de Pluxee BE app.

Ter herinnering, dit is de geldigheidsduur van onze verschillende cheques vanaf het moment van oplading:

  • Maaltijdcheque (Pluxee Lunch) : 1 jaar
  • Ecocheque (Pluxee Eco) : 2 jaar
  • Cadeaucheque(Pluxee Cadeau) : 1 jaar
  • Sport- en cultuurcheque (Pluxee Sport & Culture) : 15 maanden

Om een "chèque-formation" te kunnen gebruiken, moet een werknemer:

  • Gebonden zijn aan een arbeidscontract met een kmo
  • Interimbediende zijn in de kmo op het ogenblik van de opleiding
  • Als zelfstandige in hoofdberoep inschreven zijn bij het RSVZ – Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen als gerant, bestuurder of actieve partner en zijn activiteit uitoefenen in een hoofdzetel binnen het Franstalige Waalse Gewest
  • De meewerkende, bij het RZVZ ingeschreven echtgeno(o)t(e) zijn van de zelfstandige in hoofdberoep
  • Zelfstandige in bijberoep zijn (minstens al 6 maanden)

Neen. De Belgische cheques zijn onderworpen aan de Belgische wetgeving die bepaalt dat ze enkel in België mogen worden gebruikt.

Als u werkt met een sociaal secretariaat, dan regelen zij alles voor u.

Indien dit niet het geval is, volg dan deze stappen nadat u:

  1. Uw account hebt aangemaakt op het Pluxee Clients Portal
  2. Uw begunstigden hebt geregistreerd
  3. Een bestelling plaatst

U heeft twee opties om een bestelling te plaatsen:

  • Manueel, door te klikken op "Plaats jouw bestelling".
  • Via een Excel-bestand dat voor u beschikbaar is, door te klikken op "Verstuur ons het bestelformulier". Hier is de gebruikershandleiding die de te volgen stappen in detail beschrijft. U kunt deze ook terugvinden op de startpagina van uw klantenportaal.

Aan het einde van uw bestelling, vergeet niet deze te bevestigen en de status te controleren om er zeker van te zijn dat ze correct is geregistreerd!

  • Manuele bestelling: klik op "Bestelling bevestigen" aan het einde van de derde stap.
    • In uw klantenportaal klikt u op "Jouw bestellingen" en daarna op "Overzicht van jouw bestellingen"
    • Zoek uw bestelling, de status vindt u in de vijfde kolom
  • Bestelling via Excel: klik op "Verstuur de file".
    • Klik op "Status bijwerken" om de status te controleren

De cheques worden binnen 48 uur na ontvangst van uw betaling geladen, en op de laadingsdatum die u in uw bestelling heeft opgegeven.

U weet de gekozen datum niet meer? Volg dan deze stappen om ze terug te vinden:

  1. Log in op uw klantenportaal en klik op « Overzicht van jouw bestellingen »
  2. Bij « Acties » naast de betreffende bestelling klikt u op « Bekijk de bestelling »
  3. U vindt de begindatum van geldigheid in de laatste kolom

OPGELET: Het is essentieel dat u uw betaling uitvoert met de gestructureerde mededeling die op uw factuur staat vermeld. Als u dit niet doet, kunnen we uw factuur niet koppelen aan uw betaling. De lading zal dan niet automatisch gebeuren.

De Pluxee Card wordt binnen 10 werkdagen na uw bestelling geleverd.

Bij uw eerste bestelling moet u uw factuur (voor de kaarten) betalen om ze te ontvangen.

Heel eenvoudig: je beslist zelf het bedrag in functie van je budget.

Voor maaltijdcheques is dit een bedrag per dag en maximaal € 8/dag.

Bv.: een cheque van 8 €/dag geeft recht op een bedrag van € 160 aan maaltijdcheques per maand (20 dagen x € 8).

Dit bedrag kan bijvoorbeeld ook € 7 of € 7,56 zijn als je dat wilt.

Voor de andere cheques moet je het totale gewenste bedrag opgeven voor onze offerteberekening of bij het plaatsen van je bestelling:

U heeft twee opties om nieuwe begunstigden aan te maken of toe te voegen:

  • Manueel (als u minder dan vijftien medewerkers toevoegt)
  • Via een Excel-bestand (als u meer dan vijftien medewerkers toevoegt)
    • Hier is een gebruikershandleiding waarin alle stappen gedetailleerd worden uitgelegd. U kunt deze ook terugvinden op de startpagina van uw klantenportaal.

Ja. Kaarten die bij het bestellen van cheques moeten worden vernieuwd of besteld, worden automatisch gedetecteerd aan de hand van het rijksregisternummer van je begunstigden.

Je heb dus niets specifieks te doen om kaarten te bestellen. Ze worden indien nodig automatisch aan je bestelling toegevoegd.

Jij bepaalt waar de Pluxee kaarten worden bezorgd: op je werkplek of bij de begunstigde. 

Als een adres op Pluxee Clients Portal niet (meer) klopt, stuur ons dan een e-mail om het nieuwe adres door te geven.

Na het openen van je klantenaccount op onze e-commerce site, ontvang je een Welkomstmail met een link waarmee je je account kan aanmaken voor je Pluxee Clients Portal Klantenzone.

Zodra je account is aangemaakt, kan je rechtstreeks verbinding maken op Pluxee Clients Portal om je cheques te bestellen en te beheren.

Vergeet niet je spams te controleren als de Welkomstmail niet in je mailbox aankomt. Het e-mailadres dat je invoert bij het openen van je klantenaccount, is het adres waarop je deze e-mail ontvangt.

Stel het aanmaken van je Pluxee Clients Portal-account niet uit. De link vervalt na 5 dagen.

Vergeet niet je spams te controleren als de Welkomstmail niet in je mailbox aankomt. Het e-mailadres dat je invoert bij het openen van je klantenaccount, is het adres waarop je deze e-mail ontvangt.

Als je onze e-mail ondanks alles niet binnen 24 uur hebt ontvangen, neem dan contact op met onze Klantenservice om deze opnieuw te laten verzenden: 02/547.54.45.