
De planeet wacht niet. Wij dus ook niet
De planeet beschermen: iedereen praat erover, maar échte actie blijft vaak uit. Bij Pluxee spreken onze acties en resultaten voor zich. Zij zijn het beste en meest transparante bewijs van onze inzet voor het milieu. We meten onze CO2-uitstoot elke dag. We stimuleren verantwoord consumeren bij onze gebruikers én partners. En verminderen onze ecologische voetafdruk maximaal. Dat zijn geen loze woorden: we gaan voor Net Zero tegen 2035. Dat traject is nu al op kruissnelheid. Beoordeel het zelf maar.
Naar Net Zero: deze 3 resultaten spreken voor zich
Er zijn tal van bedrijven met een grotere milieu-impact dan Pluxee. Maar dat is geen reden om niets te doen. We moeten allemaal onze verantwoordelijkheid nemen. Er is nu eenmaal geen planeet B. Daarom gaan we voluit: we verminderen onze CO2-uitstoot en willen Net Zero bereiken tegen 2035. Samen met onze 1,6 miljoen Belgische gebruikers zetten we in op duurzame, verantwoordelijke consumptie.

40,4% minder directe CO2-uitstoot vs 2019 (scope 1, 2 en 3)
Onze koers voor 2030? Min 65%! Dat kan tellen.

We compenseren 100% van onze resterende uitstoot.
Zo zetten we concrete stappen naar Net Zero!

94% van onze woon-werkverplaatsingen gebeuren zonder auto.
Dat is het beste bewijs dat andere mobiliteit mogelijk is.
Onze acties voor de planeet

Minder CO2-uitstoot, doel: Net Zero
Wist je dat Pluxee al vier jaar koolstofneutraal is? Die mijlpaal hebben we bereikt door onze CO2-uitstoot nauwkeurig te berekenen en bij te sturen. We hebben onze directe uitstoot met 40,4% verminderd vs 2019 (scope 1, 2 en 3). Bovendien compenseren we de uitstoot die er nog wél is, onder meer via herbebossingsprojecten. Daar zijn we trots op – maar we nemen er geen genoegen mee. We willen verder gaan. Het doel: Net Zero tegen 2035.
Een cijfer?
40,4% minder directe CO2-uitstoot vs 2019 (scope 1, 2 en 3).

Milieuvriendelijke logistiek: een werk voor iedereen
Doen alsof we groen zijn en onze milieu-impact uitbesteden aan onze onderaannemers en leveranciers? Daar doen we niet aan mee. Onze verantwoordelijkheid stopt niet aan de deuren van ons kantoor. We activeren onze partners actief bij onze milieudoelstellingen.
Hoe?
- 9 van onze tien belangrijkste onderaannemers worden onderworpen aan de MVO-evaluatie van het Ecovadis-platform.
- Al onze nieuwe partners worden geselecteerd volgens strenge ESG-criteria.
- Elke partner moet zich houden aan ons ethisch handvest.
Een cijfer?
9 van onze tien belangrijkste onderaannemers volgen de MVO-evaluatie van het Ecovadis-platform. Ze vertegenwoordigen maar liefst 90% van onze jaarlijkse uitgaven.

Milieuvriendelijk consumeren: 1,6 miljoen keer impact
Alles draait om actie. Bij Pluxee zijn we ons bewust van het bereik van onze producten. We activeren iedereen die betrokken is: partners, klanten én gemeenschappen. We brengen een duidelijke boodschap, zodat ons engagement doorsijpelt in de brede samenleving.
Dankzij onze nieuwsbrieven moedigen we onze gebruikers aan om milieuvriendelijke producten te kopen. Dat kan natuurlijk nóg beter.
Een cijfer?
Onze nieuwsbrieven worden gelezen door meer dan 660.000 mensen.
Dat is één derde van onze gebruikers. Onze ambitie? Tegen 2030 minimum 45% van onze gebruikers bereiken – goed voor zo’n 765.000 mensen.

Duurzamere mobiliteit: onderweg naar een groene toekomst
De cijfers spreken voor zich. Bij Pluxee gebeurt 94% van alle woon-werkverkeer zonder auto.
Anders gezegd: maar liefst 94% gebeurt met de trein, step, fiets, bus of te voet. Alle groene wegen leiden naar Pluxee! En dat is niet toevallig. Ons nieuwe hoofdkantoor – mét BREEAM Excellent-certificaat – ligt in het hart van Brussel. Zachte mobiliteit is daardoor véél handiger dan een verplaatsing met de wagen. Die keuze maakten we bewust. We wilden onze medewerkers uit de wagen krijgen, om onze CO2-voetafdruk aanzienlijk te verkleinen.
Een cijfer?
94% van het woon-werkverkeer van ons personeel gebeurt zonder auto.

De digitale switch: minder CO2, meer impact
Perfectie bestaat niet – dat weten we ook bij Pluxee. Maar dat houdt ons niet tegen om het tóch te proberen. Zeker op het vlak van digitalisering. Dienstencheques bestaan dan misschien nog grotendeels op papier, maar we zetten alles op alles om de overstap te maken naar digitale cheques. En er is meer.
Weet je wat onze CO2-uitstoot ook gevoelig heeft verminderd? Minder post versturen. Pincodes van Pluxee Cards zijn nu gewoon beschikbaar in onze app. Da’s veiliger, makkelijker én duurzamer.

Duurzamere IT: concrete stappen richting groene digitalisering
De milieu-impact van digitale tools kunnen we niet negeren. Computers, servers, e-mails, smartphones… Ze zijn cruciaal binnen een efficiënt en toekomstgericht bedrijf. Maar dat betekent niet dat we niet kunnen proberen om er groener mee om te gaan.
We staan nog maar aan het begin van onze inspanningen op dat vlak, daar zijn we open en transparant over. Maar we bestuderen concrete acties om ook hier onze milieu-impact te verkleinen. Stap voor stap, in de goeie richting. We zetten in op bewustwording bij onze medewerkers en geven trainingen om best practices aan te leren.
Wil je er alles over weten? Duik dan in ons MVO-rapport. Daarin vind je het hele plaatje: cijfers, acties, uitdagingen én ambities..
Onze certificaten: de erkenning van onze inzet

Géén blabla, 100% transparant. Ontdek het volledige plaatje
Ons MVO-rapport is een beetje zoals Pluxee zelf: energiek, dynamisch, transparant en zonder poespas. Geschreven in begrijpelijke taal, voor echte mensen, zodat het fijn is om te lezen. Probeer het gerust zelf!
Wat vind je in ons MVO-rapport 2024?
Je ontdekt er al onze acties, kerncijfers, onze balans, onze resultaten en mijlpalen - op alle gebieden. Je kan lezen hoe duurzaamheid het hart vormt van alles wat we doen. Het is niet alleen een overzicht van onze verwezenlijkingen. Het is ook een routekaart voor de toekomst. Eentje die ons aanzet om onze ambities en doelen altijd te overtreffen.
We kunnen onze ambities alleen waarmaken dankzij jouw advies, aanmoedigingen én kritische bedenkingen. Deel ze dus gerust met ons. Christel Ergo staat je met plezier te woord.
Onze MVO rust op drie stevige pijlers
Het milieu is maar een deeltje van onze inzet voor een betere samenleving. We zetten ook sterk in op sociale rechtvaardigheid én good governance. Drie cruciale elementen van onze ESG-strategie (Environment, Social, Governance).
Nieuwsgiering om meer te weten?
Ontdek: