Sociale acties

happy

Mensen op de eerste plaats. Altijd.

Pluxee bestaat dankzij de inzet van onze werknemers, partners en lokale gemeenschappen. Zonder hen, zijn we niets. We kunnen digitaliseren, grenzeloos innoveren of artificiële intelligentie gebruiken – maar mensen zullen altijd het hart van ons bedrijf blijven. Daarom werken we hard aan een omgeving waarin gelijkheid en inclusie tot leven komen – elke dag opnieuw. Een échte “Great Place to Work”, waar iedereen zichzelf kan zijn, zich kan ontplooien en genieten van wat écht telt. Ongeacht je achtergrond, geslacht, leeftijd of religie. Ontdek hoe we dat waarmaken.

Deze 3 resultaten spreken voor zich

De digitale revolutie verandert hoe we werken en leven. Maar onze menselijke waarden, die veranderen nooit. Die zijn verankerd in het diepst van onze bedrijfsidentiteit. Daarom ondersteunt onze digitale switch de doelen, verwachtingen en behoeftes van onze medewerkers, partners en lokale gemeenschappen.We stimuleren de lokale economie. We bieden toegang tot fatsoenlijk, waardig werk. We creëren omstandigheden waarin mensen zich kunnen ontplooien. En zorgen voor gelijke kansen voor iedereen. Natuurlijk zijn dat niet zomaar mooie slogans. Nee, we meten onze sociale impact in cijfers en via concrete acties.

Woman at the office

Welzijnsindicator: 79%

volgens onze enquête die we 2 keer per maand naar al onze medewerkers versturen.

happy place

We behaalden het Great Place To Work-certificaat met een score van 85%.

Zo zie je maar: welzijn op het werk is geen kant-en-klare formule, maar het resultaat van continue actie.

commerce local

42% van onze cheques wordt uitgegeven in buurtwinkels.

En zo geven we een flinke boost aan onze lokale economie.

Hoe we de mens centraal stellen

    Welzijn op het werk

    bien être au travail

    Welzijn op het werk: een absolute prioriteit

    Of ze nu op kantoor of thuis werken, onderweg zijn of aan de slag bij een klant: onze medewerkers verdienen het beste, in alle omstandigheden. Daarom ontwikkelen we concrete acties, die aansluiten bij onze visie. 

    Om te weten of we op de goede weg zijn, polsen we tweemaal per maand naar de mening van onze collega’s. Vertrouwelijk, natuurlijk. Zodat ze écht hun kijk op de zaken kunnen geven. Dat geeft ons alle informatie om onze werkomgeving te verbeteren. Die maatregelen op het terrein, creëren vertrouwen binnen het bedrijf. 

    Een cijfer? 

    85% behaald bij het Great Place To Work-certificaat.

    Diversiteit en inclusie

    work partners

    Diversiteit en inclusie: een sterker bedrijf

    Gelijke kansen tussen mannen en vrouwen: er wordt heel wat over gesproken – maar niet altijd veel aan gedaan. Bij Pluxee zeggen de cijfers al veel: 50,4% van onze collega’s zijn mannen, 49,6% vrouwen. 

    OK, maar hoe zit het dan op managementniveau? Ons directiecomité is perfect in evenwicht. Waarom zou het ook anders zijn? Diversiteit en inclusie zorgen voor een unieke rijkdom binnen ons bedrijf. En net dat is onze kracht. 

    Niet alleen gendergelijkheid is belangrijk. Verschillen brengen ons samen, verruimen onze kijk. Bij Pluxee creëren we een multiculturele omgeving, versterkt door partners die actief zijn in het promoten van inclusie. Hier krijgt iedereen de kans om bij te dragen aan een gemeenschappelijk, gedeeld project.

    Nog een cijfer?

    94% van ons personeel volgde een sessie van één uur over de basisprincipes van duurzaamheid, inclusief een definitie van de basisconcepten van diversiteit, gelijkheid en inclusie. En het is verplicht voor alle nieuwe medewerkers!

    0pleiding en ontwikkeling

    happy men

    Opleiding en ontwikkeling: samen groeien, samen méér bereiken

    Welzijn op het werk? Dat draait om perspectief hebben. Je eigen pad uitstippelen en groeien op je eigen tempo. We geloven erin dat iedereen z’n eigen plek moet kunnen vinden. Dat al onze medewerkers het verdienen om hun eigen professionele evolutie vorm te geven. 

    Onze collega’s volgden – in 2024 alleen al – zo’n 2.237 uur opleiding. Er werden 29 promoties uitgevoerd. En meer dan 12% van onze collega’s zet elk jaar een nieuwe stap in z’n carrière. Geweldig voor hen én voor ons bedrijf. Want als talent groeikansen krijgt, dan groeit de onderneming mee.

    Een cijfer? 

    2.237 uren opleiding in 2024. En onze collega’s, die engageren zich met véél plezier.

    Lokale socio-economische impact

    pluxee card

    Lokale socio-economische impact, globale resultaten

    1,67 miljoen gebruikers: dat kan tellen. Maar wat nog meer telt, is wat we ermee doen! We zijn ons erg bewust van de impact van wat we doen. En we willen 100% bijdragen aan een duurzamere, betere samenleving.

    Hoe dat er concreet uitziet? We moedigen gezonde, milieuvriendelijke en lokale consumptie aan – da’s goed voor de plaatselijke economie. Die tegendraadse keuze voor lokale verankering maken we al sinds 1996. De inzet voor de lokale economie en het milieu is voor Pluxee geen trend. Het is een essentieel deel van ons DNA. 

    Een cijfer? 

    42% van onze cheques wordt uitgegeven in buurtwinkels. De lokale economie zit verankerd in ons DNA!

    Wil je graag álles weten? Ons MVO-rapport geeft je het volledige plaatje: cijfers, acties, uitdagingen en ambities.

    Lees het MVO-rapport

    Onze certificaten: de erkenning van onze inzet

    co2 neutral 2025
    ecovadis gold 2025
    GEEIS
    Inclusive Panels
    Great Place To Work
    CEASE
    Diversicom
    DMAB
    AFMD

     

    • Co2 Neutral gold: Wist je dat Pluxee de eerste Belgische onderneming is met dit certificaat? Dit Belgische label, geverifieerd door Vinçotte, beloont onze inspanningen op het vlak van berekening, vermindering en compensatie van onze CO2-uitstoot. Onze doelstelling? Onze CO2-uitstoot met 90% verminderen tegen 2035.
    • Ecovadis Gold: milieu, sociaal en mensenrechten, ethiek en verantwoord aankopen –  deze overkoepelende certificering is het neusje van de zalm op het vlak van MVO-audits. Naast de Gold-score behoren we tot de top 3 van de door Ecovadis beoordeelde bedrijven.
    • GEEIS Gender Equity: we zijn de eerste Belgische werkgever die een certificaat kreeg voor gendergelijkheid. Dat is niet zomaar een erkenning, het toont onze dagelijkse inzet voor loon- en managementpariteit.
    • Charte Inclusive Panels: worden we uitgenodigd voor discussiepanels zonder vrouwelijke deelnemers? Dan bedanken we daar vriendelijk voor. Onze CEO neemt enkel deel aan panels met voldoende pariteit. Een concreet voorbeeld van ons engagement rond diversiteit. 
    • Certification Great Place to Work: Pluxee creëert een positieve, inclusieve, motiverende werkomgeving die maximaal inzet op de persoonlijke en professionele ontwikkeling van iedereen. Dat is met dit certificaat gemeten én bewezen.  

      Onze partnerschappen: samen vooruitgang boeken

      Wie snel wil gaan, gaat alleen. Maar als je ver wilt komen, doe je dat samen. Pluxee gaat voor duurzame vooruitgang. En dat kunnen we niet alleen. Daarom engageren we iedereen – gebruikers, partners, medewerkers en alle andere stakeholders.

      We zijn trots dat we bijdragen aan verschillende initiatieven die écht een positieve impact willen maken:

    • Het CEASE-netwerk zet zich in voor nultolerantie tegen gendergerelateerd geweld. Pluxee stelt alles in het werk om van haar kantoren een veilige ruimte te maken voor iedereen.
    • De vereniging Diversicom. We promoten de inclusie van personen met een handicap op de werkvloer
    • Het platform Diversity Manager Association Belgium. Want door diversiteit te sturen, meten én verbeteren, maken we werk van een werkomgeving voor iedereen.
    • De organisatie AFMD. Een netwerk van managers die diversiteit op de werkvloer promoten en waarmaken. En Pluxee doet natuurlijk mee!
    father and son

    Géén blabla, 100% transparant. Ontdek het volledige plaatje

    Wat vind je in ons MVO-rapport 2024? 

    Je ontdekt er al onze acties, kerncijfers, onze balans, onze resultaten en mijlpalen - op alle gebieden. Je kan lezen hoe duurzaamheid het hart vormt van alles wat we doen. Het is niet alleen een overzicht van onze verwezenlijkingen. Het is ook een routekaart voor de toekomst. Eentje die ons aanzet om onze ambities en doelen altijd te overtreffen.   

    We kunnen onze ambities alleen waarmaken dankzij jouw advies, aanmoedigingen én kritische bedenkingen. Deel ze dus gerust met ons. Christel Ergo staat je met plezier te woord.  

    Onze MVO rust op drie stevige pijlers

    Sociale rechtvaardigheid is maar een deeltje van onze inzet voor een betere samenleving. We zetten ook sterk in op milieu én good governance. Drie cruciale elementen van onze ESG-strategie (Environment, Social, Governance). 

    Nieuwsgierig om meer te weten?

    Ontdek: