Man closing a shop

Zomersluiting: laat je klanten aan je denken, zelfs als je op vakantie bent

10 juni 2025

Ook als je zaak dicht is, mogen je klanten je niet vergeten. Hou daarom het contact warm met uitgekiende communicatie vóór en tijdens je vakantie. Met de volgende eenvoudig te organiseren acties blijf je in beeld … ook als je zelf in zwembroek rondloopt!

1. Kondig je sluiting (slim) op voorhand aan

Laat je klanten minstens 2 weken op voorhand weten dat je gaat sluiten, met een affiche op je etalage, op de sociale media en via je website. Een vriendelijke toon is ideaal: “Ook wij nemen een welverdiende pauze van 15 tot 30 juli. De 31e staan we weer voor je klaar!” Zo’n berichtje (met een knipoog) maakt een groot verschil.

2. Update Google Business en je sociale media

Niets ergert een klant meer dan voor de gesloten deur van je zaak te staan. Pas daarom tijdig je openingsuren op Google, Facebook en Instagram aan. En denk aan die belangrijke post op de dag vóór je weer opengaat: een foto van je goed uitgeruste team, een product dat je in de kijker zet of een speciale aanbieding.

3. Programmeer automatische posts

Blijf de band met je klanten aanhalen, ook als je gesloten bent, met posts op de sociale media. Gebruik tools zoals Meta Business Suite om af en toe leuke posts uit te sturen. Dat kan een anekdote van vorige zomer zijn, een quiz over je producten, een korte enquête of het berichtje: “op … zijn we er weer, met een verrassing!”

4. Met een automatisch bericht blijft je mailbox actief

Zo’n afwezigheidsbericht moet duidelijk en hartelijk zijn: “Bedankt voor je bericht! Onze winkel rust uit van 15 tot 30 juli. Daarna nemen we snel contact op met jou. Tot gauw!” Zo laat je zien dat je professioneel blijft, ook al ben je met vakantie.

5. Plan een aanbieding voor na je vakantie

Geef je klanten een goede reden om na je vakantie opnieuw langs te komen: -10% op bepaalde producten of een cadeautje voor de eerste 20 klanten. Even herhalen dat je Pluxee-cheques aanvaardt, is ook een goede manier om je omzet bij de heropening op te krikken. Wedden dat je klanten één of ander nodig hebben als ze zelf weer aan de slag gaan?

Door zichtbaar te blijven tijdens je jaarlijkse sluiting versterk je de klantentrouw, terwijl je zelf van een welverdiende vakantie geniet. Met een beetje voorbereiding valt het nauwelijks op dat je er niet was!