Hoe kunnen we je helpen?
Heb je een vraag of wil je meer informatie? Vertel ons meer over jezelf, zodat wij je de juiste oplossing kunnen aanbieden.
Kunnen alternatieve compensaties dan niet hetzelfde doel bereiken als ecocheques?
De ecocheques stimuleren duurzame consumptie en ondersteunen sectoren die bijdragen aan de ecologische transitie. Een alternatieve compensatie, zoals een loonsverhoging of een ander extralegaal voordeel, biedt geen enkele garantie dat dit geld effectief besteed wordt aan ecologisch verantwoorde producten en diensten.
Worden de ecocheques nog aangeboden door Pluxee?
Ja, de huidige regelgeving blijft van toepassing. Jullie kunnen er dus op blijven rekenen dat ecocheques geldig en besteedbaar blijven, zolang ze in omloop zijn.
Kan ik ecocheques blijven aanvaarden?
Ja, de huidige werking van ecocheques blijft relevant én financieel interessant. Sinds de invoering in 2009 is het gebruik van ecocheques alleen maar toegenomen. In 2024 was er 350 miljoen euro aan ecocheques in omloop, die werden besteed bij Belgische handelaars die deze cheques aanvaarden. Studies tonen bovendien aan dat ecocheques de omzet van handelaars aanzienlijk verhogen.
Waarvoor kunnen consumenten hun ecocheques gebruiken?
Pluxee Eco kan worden besteed aan producten en diensten die bijdragen tot het behoud van het milieu. Dit omvat onder andere tuinieren (niet-gemotoriseerd tuingereedschap, buitenplanten), elektronica (energiezuinige apparaten), duurzame producten (bio voedingsproducten, tweedehandskledij), huisdecoratie (houten vloeren, ecolabel verf) en mobiliteit (fietsen, treintickets). Meer info vind je op https://myecocheques.be/index-nl.html
Is het nog de moeite waard om ecocheques van Pluxee te aanvaarden?
Absoluut. De ecocheques zijn in omloop en blijven interessant.
In België ontvangen zo’n 2,3 miljoen mensen ecocheques, waarmee ze elk jaar voor 350 miljoen euro aan duurzame producten besteden bij Belgische handelaars.
Ecocheques stimuleren dus de lokale economie én brengen klanten naar je winkel of webshop. Dat maakt het voor jou zeker de moeite waard om ze te blijven aanvaarden.
Payconiq verdwijnt in 2026
Vanaf eind 2025 verandert er iets aan de betaalmogelijkheden in jouw zaak. Het zal dan niet langer mogelijk zijn om Pluxee-maaltijdcheques te ontvangen via Payconiq.
Wat verandert er precies?
Payconiq wordt vervangen door een nieuw mobiel betaalsysteem van Bancontact en Wero.
Zij hebben besloten geen maaltijdcheques meer te ondersteunen – ook niet die van Pluxee.
Je migratie naar dat nieuwe platform gebeurt tussen september en december 2025. Hou er rekening mee dat je daarna geen Pluxee-maaltijdcheques meer kan aanvaarden via het nieuwe systeem.
Voor mee info kan je ook terecht op de website van Payconiq.
Waarom wil de regering de ecocheques afbouwen?
In het federaal regeerakkoord staat dat :
de andere bestaande cheques (ecocheques, cultuurcheques, ...) worden uitgedoofd in samenspraak met de sociale partners om het aantal soorten cheques te reduceren en de koopkracht te behouden.
Hoe zit het met ecocheques en de andere cheques? Verdwijnen die? - Cloned
Op dit moment is er nog geen definitieve beslissing genomen over het al dan niet behouden van de ecocheques en andere cheques. De discussie maakt deel uit van bredere gesprekken waarbij de sociale partners betrokken zullen worden.
Concreet:
de andere cheques verdwijnen voorlopig niet, ze blijven gewoon bestaan zoals vandaag. We volgen het dossier uiteraard van nabij op en houdenje op de hoogte van belangrijke evoluties.
Wat kan ik doen via mijn Pluxee Clients Portal?
Vanuit de startpagina, kan u gemakkelijk,
- Begunstigden aanmaken
- Manueel
- Via een Excel-bestand (+ resultaat/status van het verzonden bestand)
- Een bestelling plaatsen
- Manueel
- Via een Excel-bestand
- Volgende kan je ook nog raadplegen;
- Facturen en creditnota’s
- Al uw bestellingen en hun status
- De lijst van uw begunstigden en hun gegevens (ontvangen cheques, bedragen en adres)
- Onze gebruikershandleidingen
- Kostenplaatsen
- Klantgegevens• Leveringspunten
De activatielink die ik heb ontvangen werkt niet. Wat moet ik doen?
De activatielink heeft een geldigheidstermijn van 72 uur. Neem contact op met ons om een nieuwe link te ontvangen.
Kan ik dezelfde gebruikersnaam voor meerdere entiteiten gebruiken?
Nee. Elke gemachtigde persoon binnen het bedrijf moet een eigen gebruikersnaam hebben die gekoppeld is aan het ondernemingsnummer. U kunt dus meerdere verschillende gebruikersnamen hebben die aan één ondernemingsnummer gekoppeld zijn.
Bovendien, als de gebruikersnaam die u invoert al in gebruik is, zal de website u vragen om een andere te kiezen.
Een van mijn begunstigden heeft geen rijksregisternummer (NISS). Wat moet ik doen?
Het NISS-nummer is essentieel voor het aanmaken van een begunstigde en zijn Pluxee Card. Als een van uw medewerkers er geen heeft, kan hij/zij een BIS-nummer verkrijgen (dat als equivalent dient) via de gemeentelijke administratie.
U kunt ook een tijdelijk rijksregisternummer aanvragen bij uw sociaal secretariaat.
Zodra u dit nummer hebt, voert u het in plaats van het NISS-nummer van de begunstigde in. Voeg de medewerker daarna toe zoals elke andere werknemer.
Indien de medewerker uiteindelijk een NISS krijgt, maak dan geen nieuwe begunstigde aan.Neem contact op met uw dossierbeheerder of onze klantendienst. Zij zullen deze informatie aanpassen op zijn profiel.
Hoe wijzig ik de gegevens van mijn begunstigden?
In het Pluxee Clients Portal kunt u wijzigingen op twee manieren doorvoeren:
- Manueel, door te klikken op "Overzicht jouw begunstigden" en vervolgens bij de betreffende begunstigde op de knop "Actie" te klikken, gevolgd door "Bewerken".
- Via het vooraf ingevulde Excel-bestand van uw begunstigden. Dit bestand vindt u op de startpagina van uw klantenportaal onder "Verstuur ons de gegevens".
- Hier is een gebruikershandleiding waarin alle stappen gedetailleerd worden uitgelegd. U kunt deze ook terugvinden op de startpagina van uw klantenportaal.
Wat moet ik doen bij het vertrek van een werknemer?
Geef deze begunstigde als inactief aan in het Pluxee Clients Portal:
- Ga naar de sectie "Uw begunstigden";
- Klik op "Overzicht van uw begunstigden";
- Bij de betreffende begunstigde klikt u op de knop "Acties" en daarna op "Deactiveren".
Daarnaast, als de kaarten naar uw kantoor worden geleverd, wijzig dan het afleveradres van deze begunstigde:
- Blijf bij de knop "Acties" naast de begunstigde en klik op "Bewerken";
- Pas het afleveradres aan in het kader "Afleveradres van de kaarten".
U kunt deze wijzigingen ook doorvoeren via het vooraf ingevulde Excel-bestand van uw begunstigden:
- Klik op "Verstuur ons de gegevens";
- Download het juiste Excel-bestand;
- Zet de betreffende begunstigde op inactief.
Hoe voeg ik mijn begunstigden toe op het Pluxee Clients Portal?
U heeft twee opties om nieuwe begunstigden aan te maken of toe te voegen:
- Manueel (als u minder dan vijftien medewerkers toevoegt)
- Via een Excel-bestand (als u meer dan vijftien medewerkers toevoegt)
- Hier is een gebruikershandleiding waarin alle stappen gedetailleerd worden uitgelegd. U kunt deze ook terugvinden op de startpagina van uw klantenportaal.
Wat zijn de voorwaarden voor het toekennen van cheques als zelfstandige?
- Zelfstandige zijn in een vennootschap
U moet werknemer zijn van uw eigen bedrijf om cheques toe te kennen. Veel zelfstandige zaakvoerders combineren in werkelijkheid twee statuten zonder het te weten: zaakvoerder en werknemer. Dit geldt ook als u geen andere werknemers hebt (behalve uzelf).
- Een individuele overeenkomst ondertekenen
U moet de toekenning van cheques ook opnemen in een schriftelijke individuele arbeidsovereenkomst.
Voor meer informatie, klik hier!
Ik vind een van mijn begunstigden niet terug in het tabblad "Overzicht van jouw begunstigden". Wat moet ik doen?
Controleer of deze begunstigde correct is, en aangeduid als "Actief".
Controleer hiervoor het filter "Status" dat actief is tijdens uw zoekopdracht: standaard staat dit op "Actief". Zet dit op "Al uw begunstigden".
Als de betreffende begunstigde per vergissing op "Inactief" staat, zet dan de status terug op "Actief":
- Ga naar de knop "Acties", klik op "Bewerken". Vink in het kader "Bijkomende informatie" het vakje "Actief" aan.
Is het noodzakelijk om een Collectieve Arbeidsovereenkomst (CAO) of een Individuele Arbeidsovereenkomst (IAO) te ondertekenen om Pluxee-cheques aan mijn werknemers toe te kennen?
Dit is niet nodig als zij deel uitmaken van uw sectorale overeenkomst, aangezien die voorrang heeft op de rest.
Als dit echter niet in die overeenkomst is opgenomen, maar u ze toch aan uw werknemers wilt toekennen, moet u deze overeenkomsten ondertekenen.
We hebben enkele modellen voorbereid om u te helpen:
Een van mijn begunstigden staat niet in het bestelbestand. Waarom?
Controleer of u hem/haar het juiste voordeel heeft toegekend:
- Ga naar Pluxee Clients Portal
- Ga naar het tabblad "Jouw begunstigden"
- Klik op "Overzicht van jouw begunstigden"
- Bij de betreffende begunstigde klikt u op de knop "Acties" en daarna op "Bewerken"
- Controleer of uw begunstigde voor het betreffende product op "Elektronisch" staat en niet op "Geen" (anders betekent dit dat hij/zij dit product niet ontvangt).
Hoe vraag ik een (nieuwe) offerte aan?
- Ga naar onze website;
- Kies het type extralegaal voordeel dat u interesseert;
- Klik op "Offerte aanvragen";
- Volg de stappen: vul de gevraagde gegevens in en wij sturen u een gepersonaliseerde offerte op basis van uw aanvraag;
- Als u meer informatie nodig hebt, neem dan contact op met onze commerciële dienst.