
Hoe motiveer je studenten optimaal voor een geslaagd zomerseizoen?
10 juni 2025
Jobstudenten geven je zaak in de zomer broodnodige extra ademruimte. Op één voorwaarde: dat je ze goed voorbereidt en motiveert, zodat ze snel hun draai vinden en de hele zomer efficiënt presteren. Lees hier hoe alle partijen maximaal voordeel halen uit een zomerjob.
1. Heldere taakomschrijving garandeert een vlotte start
Overhandig je studenten vanaf de eerste dag een concrete taakomschrijving. Die mag bondig zijn, als ze maar hun dagelijkse taken, werkrooster, prioriteiten en contactpersoon voor eventuele vragen vermeldt. Als ze weten wat van hen verwacht wordt, voelen ze zich gerust en hoef jij niet altijd opnieuw dezelfde vragen te beantwoorden.
2. Een mentor voor de omkadering
Zelfs gemotiveerde studenten hebben een beetje hulp nodig om hun weg te vinden in je zaak, waar alles nieuw voor hen is. Vraag daarom of één van je medewerkers zijn of haar mentor wil zijn. Kies een vriendelijke en geduldigde collega die de eerste dagen beschikbaar is om vragen te beantwoorden. Tegelijk versterk je zo ook de banden in je team.
3. Mini-opleiding ‘hoe omgaan met klanten’
Studenten zijn maar tijdelijk in je zaak aan de slag, maar ze bepalen evengoed het imago ervan. Een beetje uitleg over de basisprincipes van de klantenontvangst (glimlachen, klanten aanspreken, houding, omgaan met klachten) is een uitstekende investering. Of bedenk een kort rollenspel met de mentor om studenten op hun gemak te stellen.
4. Eenvoudige doelstellingen en regelmatige feedback
Hou je studenten gemotiveerd met enkele heldere doelstellingen (snelheid bij het opruimen, duur van een kassatransactie, kwaliteit van het klantenonthaal) en geef elke week feedback. 10 minuten is voldoende om hun inspanningen te erkennen en op fouten te wijzen.
5. Een extraatje dat een groot verschil maakt
Studenten praten graag met hun vrienden of familie over hun vakantiejob. Hoe het onthaal was, of ze een koffietje krijgen, of er een leuke sfeer is: het doet allemaal snel de ronde. Dus waarom zou je ze niet motiveren met Pluxee-cheques? Hiermee zeg je ‘dankjewel’ op een originele manier en dat kan je imago als werkgever alleen maar verbeteren.
6. Kijk vooruit
Een goede jobstudent kan je team ook volgend jaar komen versterken of zelfs een toekomstige werknemer worden. Noteer waar hij of zij sterk in is, vergeet het bedankje aan het einde van het contract niet en hou contact.
Een goed opgeleide en gemotiveerde jobstudent is een echte aanwinst voor je zaak in het hoogseizoen. Hij of zij geeft je team meer ademruimte, laat een frisse wind door je bedrijf waaien en verbetert de klantenservice. Als je er op voorhand voldoende tijd in stopt, heb je daar de hele zomer plezier van.